چطور بازی بسازیم؟

چطور بازی بسازیم

بازی سازی، چیزی که اکثر ما از کودکی به آن علاقه‌مند بودیم و دوست داشتیم یک روزی بازی‌های مورد علاقه‌مان را طراحی کنیم، اگر شما هم هنوز به دنبال راهی هستید که به زبان ساده بازی سازی را یاد بگیرید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با هم تمام پیش‌نیازهای ساخت بازی را مرور کنیم.

ساخت بازی رایگان

امروزه بازی‌سازی و به خصوص بازی موبایل جزو یکی از پردرآمدترین مشاغل حال حاضر دنیاست، از این رو افراد زیادی علاقه‌مند هستند نحوه‌ی ساخت بازی را یاد گرفته و آن‌ها نیز سهمی در این بازار پر رونق داشته‌باشند، در این آموزش از بازیاتو قصد داریم باهم به بررسی فرایند‌های ساخت بازی، به خصوص بازی‌های موبایل، بپردازیم؛ شما در این مقاله به طور کامل با مراحل ساخت یک بازی آشنا شده و در نهایت می‌توانید به سراغ یادگیری مهارت‌ها و تخصص‌های لازم برای ورود به این حرفه بروید.

یک بازی از اجزا و بخش‌های بسیار زیادی تشکیل شده است، گرافیک خوب، داستان سرگرم‌کننده، سناریو جذاب، صداگذاری مناسب، اصول روانشناختی و… بنابراین شما هرگز بدون وجود یک تیم نمی‌توانید موفقیت چشم‌گیری داشته باشید، پس توصیه می‌کنیم در اولین قدم به دنبال تشکیل یک تیم علاقه‌مند باشید!

چگونه در مایکت بازی بسازیم؟

چگونه بازی بسازیم با موبایل؟

ساخت بازی موبایلی با سازنده‌های مرسوم اپلیکیشن موبایل امکان‌پذیر نیست. شما برای بازی سازی موبایل به موتورهای تخصصی که دقیقا برای این کار هستند نیاز دارید.

اما قبل از اینکه کار با موتورهای بازی سازی را آغاز کنید باید بدانید چه ملزوماتی نیاز دارید:

یک کامپیوتر: شما باید یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ داشته باشید و موتور بازی سازی را روی آن نصب کنید و با آن کار کنید. با توجه به نوع موتور بازی سازی که انتخاب کردید می‌توانید یک کامپیوتر با سیستم‌عامل ویندوز یا مک تهیه کنید. چون اکثر موتورهای بازی سازی از قابلیت کراس‌پلتفرم بهره نمی‌برند و یا روی سیستم‌عامل ویندوز کار می‌کنند یا مک.

مجموعه‌ای از گوشی‌های هوشمند: بیشتر توسعه‌دهندگان فکر می‌کنند یک گوشی موبایل برای انجام تست بازی موبایلی کافی است. در صورتی که ضروری است بدانید که بازی‌های موبایلی روی مدل‌های مختلف موبایل و با سیستم‌عامل‌های مختلف بازی خواهند شد. پس نیاز است که روی هر تعداد ممکن گوشی‌های مختلف، بازی خود را تست کنید تا مطمئن شوید به‌خوبی کار می‌کند. حداقل تعداد 3 تا 4 گوشی موبایل از آخرین نسل تا قدیمی‌تر نیاز است.

اپلیکیشن Struckd – 3D Game Creator

در این برنامه شما می‌توانید بدون هیچ دانش برنامه‌نویسی به ساخت بازی برای موبایل بپردازید، ساخت بازی‌های معمایی، سرعتی یا ماجراجویی بخشی از توانایی‌های Struckd است، به‌راحتی با کشیدن و رهاکردن عناصر (Drag & Drop) می‌توانید المان‌های مورد نظرتان را در بازی خود قرار دهید، این اپلیکیشن رایگان است و می‌توانید آن را از گوگل‌‌پلی دانلود کرده و خلاقیت خود را به رخ بکشید!

در حال حاضر عناصری مثل ساختمان، حیوان، اتومبیل، وسایل نقلیه، جاده و… به صورت آماده در بازی قرار دارد و شما می‌توانید از آن‌ها برای ساخت گیم در محیط ۳ بعدی استفاده کنید، Struckd همه‌ی آنچه که برای ساخت بازی در موبایل به آن احتیاج دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اپلیکیشن Draw Your Game

همه‌ی ما در کودکی دوست داشتیم رویاهای خود را به تصویر بکشیم، حال Draw Your Game این فرصت را برای ما فراهم کرده، شما به کمک این اپلیکیشن نه‌تنها می‌توانید رویاهایتان را به تصویر بکشید، بلکه خواهید توانست در آن بازی کنید! بله درست خواندید، اپلیکیشن Draw Your Game به شما اجازه می‌دهد دنیای خود را خیلی ساده به تصویر بکشید، تنها کافیست هرچیزی که در ذهن دارید را روی یک کاغذ رسم کرده و با تلفن خود از آن عکس بگیرید تا Draw Your Game آن را برای شما به یک بازی تبدیل کند.

در این برنامه با ۴ رنگ اصلی سروکار داریم، مشکی، سبز، آبی و قرمز که کاربرد آن‌ها به شرح زیر است:

  • رنگ مشکی برای رسم کف زمین و المان‌های ثابت بازی
  • رنگ سبز برای المان‌هایی که در بازی حرکت کرده و جابه‌جا می‌شوند
  • رنگ آبی برای المان‌هایی که کارکتر بازی می‌تواند به آن‌ها فشار وارد کرده و آن‌ها را جابه‌جا کند
  • رنگ قرمز برای عناصری که باعث آسیب رسیدن به شخصیت بازی شده و نباید به آن‌ها برخورد کنید

پس از طراحی بازی خود، کافیست یک عکس از آن گرفته و شروع به بازی کنید، بدین ترتیب خواهید توانست گیم خود را در موبایل‌تان انجام دهید!

آموزش ساخت بازی با گوشی سامسونگ

استفاده از 3 Construct و محیط تحت وب

موتور بازی‌سازی کانستراکت، یکی از محبوب‌ترین موتورهای بازی‌سازی (به خصوص برای افرادی که به برنامه‌نویسی علاقه ندارند) محسوب می‌شود، این شرکت در نسخه‌ی سوم خود امکان ساخت بازی در محیط مرورگر را در اختیار شما قرار می‌دهد، به این معنا که در هر پلتفرمی می‌توانید بازی‌های خود را به کمک آن طراحی کنید، البته این ابزار کاملا رایگان نیست ولی می‌توانید نسخه‌ی رایگان آن را از طریق وبسایت رسمی construct امتحان کنید!

همانطور که گفتیم نسخه‌ی ۳ این موتور بازی‌سازی، به صورت کامل در مرورگر اجرا می‌شود، یعنی می‌توانید به راحتی در کامپیوتر، تبلت و موبایل خود از آن استفاده کنید و حس خوب بازی‌سازی در موبایل را تجربه کنید، به لطف تحت وب بودن آن، احتیاجی به دانلود برنامه اضافی ندارید و همه‌چیز به صورت خودکار انجام می‌شود، حتی اضافه شدن قابلیت‌های جدید به موتور!

یک اکانت دولوپری برای اندروید و IOSگوگل پلی و اپ استور اپل هر دو به ساخت اکانت دولوپری برای انتشار و گرفتن نظر(review) نیاز دارند. هر کدام از این اپ استورها مدل‌های پرداخت متفاوتی دارند. اشتراک اپ استور اپل سالانه 95 دلار است در حالی‌که گوگل پلی با 25 دلار یک اکانت دولوپری دائمی می‌دهد. با یک اکانت دولوپری شما منافع بیشتری مثل (Software Development Kit)SDK دولوپری هم دریافت می‌کنید.

طراحی گرافیک و انیمیشن مرتبط: یک بازی موبایل موارد گرافیکی بسیاری مثل کاراکتر، انیمیشن‌های پس‌زمینه و … را نیاز دارد که برای ساخت آن‌ها به ابزارهای درست نیاز دارید. بعضی از توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایلی از ادوبی فتوشاپ برای المان‌های گرافیکی اولیه استفاده می‌کنند و بعد برای ساخت خط داستانی با ابزارهای انیمیشن بهتر کار می‌کنند.

تفاوت موتورهای بازی سازی چیست؟

حالا قبل از اینکه فرآیند بازی سازی موبایل را آغاز کنید ابزارهای لازم را می‌دانید و الان می‌توانید موتور بازی سازی مناسب را انتخاب کنید.

معرفی چندین سایت برای ساخت آنلاین بازی و اپلیکیشن اندروید

معرفی چندین سایت برای ساخت آنلاین بازی و برنامه اندروید : امروز هم با یک پست جالب و جذاب در زوم تک در خدمت شما هستیم ، شاید خیلی وقت ها به فکر این افتاده …

6 تا از بهترین سایت های رایگان ساخت برنامه اندروید و آیفون …

ساخت اپ اندروید و آیفون به صورت آنلاین، رایگان و بدون نیاز به برنامه نویسی. Best Free Android and iPhone Online App Makers. شما می توانید با …

سفارش طراحی و ساخت بازی – کارلنسر

سفارش برنامه نویسی، طراحی و ساخت بازی (گیم) برای ویندوز، اندروید، ios، کنسول های بازی (پلی استیشن و ایکس باکس) و… توسط فریلنسرها و بازی سازان برتر.

ساخت سایت بازی رایگان – وب مهر

ساخت سایت بازی رایگان. در این طراحی سایت ها علاوه بر بازی های انلاین میتوان از مطالب و دانستنی های جالب، لطیفه ها، SMSهای مناسبتی، چت و …

اپلیکیشن‌ ساز آنلاین | ساخت اپ بدون کدنویسی | ساخت …

اپلیکیشن‌ ساز آنلاین | اپلیکیشن‌ ساز موبایل | ساخت برنامه موبایل | ساخت اپلیکیشن اندروید و ios بدون کدنویسی | اپلیکیشن ساز آنلاین.

قالب‌های بازی سازی

همانطور که از نامش پیداست، این نوع موتورهای بازی سازی برای توسعه‌دهندگان، قالب‌های تخصصی برای انواع مختلف بازی دارند. وقتی فقط نیاز باشد کاراکترهای موجود، موسیقی یا تم‌ها اضافه شود ساخت بازی آسان می‌شود. البته این نوع موتور بازی سازی موبایل برای ساخت بازی‌های پیچیده مناسب نیست چون نمی‌توانید در قالب‌ها تغییر زیادی ایجاد کنید.

اگر به دنبال ساخت یک بازی ساده با انتشار سریع هستید ChupaMobile و AppPie موتورهای بازی‌سازی با قالب هستند.

موتورهای بازی سازی دراگ اند دراپ(Drag and Drop)

این نوع مانند سایر نرم‌افزارهای دراگ اند دراپ که مثلا در طراحی سایت دیدید نیست. این دراگ اند دراپ منطقی و بر اساس رفتار است. شما تصمیم می‌گیرید که کدام آبجکت بازی یک سری از ویژگی‌ها را اجرا کند. مثلا بازی شما یک گیاه دارد و شما یک منطق تعریف می‌کنید که وقتی کاراکتر به این گیاه نزدیک می‌شود آسیب ببیند. برای تازه‌کاران در زمینه بازی سازی موبایل این موتورها بهترین راه است چون پیچیدگی کمی دارند و می‌توانند ایده‌های بازی پیشرفته را پیاده کنند.

موتورهای بازی سازی بر پایه اسکریپت‌های بصری

باز هم نام این موتور، آن را توضیح می‌دهد. در اسکریپت بصری نیاز نیست که کد بنویسید بلکه موتور بازی سازی طوری واکنش می‌دهد که انگار کد نوشته‌اید. پیچیده است؟ توضیح می‌دهیم. در این نوع موتورهای بازی سازی می‌توانید یک جریان داده(Flow Diagram) بسازید که از گره‌هایی تشکیل شده که فرآیند منطقی و حرکت‌هایی که در طول بازی انجام می‌شود را به تصویر می‌کشد.

موتورهای بازی‌سازی بر پایه کدنویسی

اگر می‌خواهید یک بازی پیچیده مثل Fortnite یا PubG بسازید نیاز است که از اسکرچ(Scratch) برای کدنویسی بازی‌ استفاده کنید. این روش با توجه به اینکه نیاز است خودتان تک تک المان‌ها را کدنویسی کنید بسیار پیچیده است. اما نتیجه این روش درجه یک است. بسیاری از موتورهای بازی سازی از کدنویسی End to End  پشتیبانی می‌کنند. پس اگر می‌خواهید یک بازی سطح بالا بسازید می‌توانید از آن‌ها شروع کنید.

چه نوع بازی موبایلی می‌توانید بسازید؟

هم گوگل پلی هم اپ استور اپل به شما اجازه می‌دهند انواع مختلف بازی را بسازید و منتشر کنید. شما می‌توانید بر اساس زمان، منابع، سطح پیچیدگی که توانش را دارید و لیست دسته‌بندی بازی‌های موبایلی نوع بازی را انتخاب کنید.

چگونه بازی بسازیم و بفروشیم؟

آیا میدانید DAU مخفف چیست یا عدد CPA چه اهمیتی دارد؟

اولین چیزی که برای درآمدزایی از بازی غیر از پیاده سازی خوب نیاز دارید، داده است؛ داده ها به شما کمک می‌کنند نرخ تبدیل‌ها، هزینه‌ها و درآمدها را آنالیز کنید و سعی کنید با تغییرات متعدد، بازی را بهبود دهید. اما اگر به ابزارهای ثبت آمار مثل فایربیس گوگل، گیم آنالیتیکس و… سر بزنید با کلی کلیدواژه رو به رو می‌شوید که ممکن است شما را سر در گم کند، برای همین در بازیاتو مجوعه‌ای از شاخص‌های کلیدی عملکرد اپلیکیشن‌های موبایل (Mobile App KPIs) را فراهم کرده ایم که می‌توانند شما را تحلیل و بررسی داده‌هایتان کمک کنند.
با کمک مطلب آشنایی با KPIها که در بالا به آن اشاره کردید به شما می‌گوییم که مثلا DAU مخفف Daily Active User است و بیان کننده تعداد کاربرانی است که به صورت روزانه از محصول شما استفاده می کنند. بررسی متوسط DAU به صورت بلند مدت روشی مرسوم برای تخمین ارزش محصول و میزان رشد آن است.
البته توجه کنید که تا زمانی که با داده‌ها سر و کار نداشته باشید و یک پنل آماری بازی یا اپلیکیشن را از نزدیک نبینید، دانستن این اطلاعات کمک زیادی به شما نمی‌کند.

چگونه یک بازی پول ساز بسازیم؟

پاسخ این سوال توجه ویژه به اپ مارکتینگ است، البته منظور از اپ در این مطلب فقط اپلیکیشن‌ها نیستند بلکه به مجموع اپلیکیشن و بازی گفته خواهد شد؛ اگر بخواهیم کمی بر روی اپ مارکتینگ متمرکز شوید و به صورت عمومی از پیچ و خم آن مطلع شوید، پیشنهاد ما به شما، مطلب ناگفته‌های اپ مارکتینگ در وبسایت بازیاتو است که سعی کرده به زبان ساده منظور و هدف این فرایند را به شما توضیح دهد و علاوه بر آن نکات طلایی را در رابطه با ساخت یک بازی یا اپلیکیشن خوب موبایلی را به شما منتقل کند.
اگر KPIها را شناختید و با اپ مارکتینگ و مفهوم آن آشنا شدید، وقت آن رسیده که فوت آخر استاد را به شما معرفی کنم.
فوت آخر استاد در بازیسازی
استاد جان جی جو، جد فرضی کوجیما یک دستور مخفی داشت که ما به آن دست پیدا کرده ایم؛ شما اگر تازه کار هستید همان قدر که به ساخت بازی با کیفیت باید توجه کنید به “مس پز” نیز باید توجه کنید و در طول فرایند تولید، انتشار، تبلیغ و تست بازی باید آن را سر لوحه خود قرار دهید.
مس پز به صورت خلاصه هیچ معنی مستقیمی ندارد ولی مخفف 4 اسم است که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.
⦁ سبک بازی
⦁ مخاطب هدف
⦁ چهار P
⦁ زمان بندی انتشار

 بخوانید

چند خطی که پشت سر گذاشتید خیلی کوتاه به فاکتورهای حیاتی در بازاریابی بازی اشاره کردیم ولی پیشنهاد می‌کنیم مقاله کامل ما را حتما مطالعه کنید و نکات آن را حتما در ساخت اولین بازی خود به کار ببرید تا با معجزه مس پز استاد در مارکت‌های مختلف غوغا کنید.

خیلی سریع، ساده و آسان به شما گفتیم که چگونه بازی ساختن به انتخاب موتور بازی سازی و پیدا کردن بازی یا ایده خفن ختم نمی‌شود و راه و رسم پول در آوردن از بازی اهمیت خیلی زیادی دارد.
اگر این مطالب را دوست داشتید و در آینده می‌خواهید به آن‌ها سر بزنید حتما یک جا ذخیره کنید و یا برای دوستانتان لینک هر مطلب را بفرستید و اگر که خواستید مطالب آموزشی دیگر بازیاتو را که به صورت متنی منتشر می‌شود را مشاهده کنید به انبار آموزش بازی سازی بازیاتو سر بزنید.
تو این انبار چیزهای باحالی مثل نکات تیم سازی، وظیفه افراد مختلف در تیم (طراح بازی کیه، برنامه نویس چیکار می‌کنه، آرتیست کارش چیه)، جعبه ابزار بازیسازان و… پیدا می‌شه، پس از دستش نده.

منبع

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

<<دریافت خدمات فیشیال صورت در بهترین کلینیک زیبایی تهران>>

<<دریافت خدمات میکرونیدلینگ در بهترین کلینیک زیبایی تهران>>